E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel
Hållbarhet har hamnat allt högre på agendan även inom e-handeln. Nu bildar Sveriges e-handlare en egen organisation för att skapa en hållbar svensk e-handel. Organisationen Hållbar E-handel ska verka för en hållbarare e-handel genom kunskap, kommunikation och samverkan.
– Det här är ett väldigt viktigt initiativ för alla oss som jobbar med e-handel. Alla e-handlare behöver ta ett stort ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete och det ska vi hjälpa till med, säger Patrik Rees, vd på E-business Partner och nybliven ordförande för Hållbar E-handel.
Den nya organisationen bildades under ett möte tidigare i februari initierat av e-handlarnas branschforum Ehandel. Vid mötet, där e-handlare som Apotea, Ideal of Sweden, Bubbleroom, Skincity och Bygghemma fanns representerade, betonades att det viktigaste perspektivet för svensk e-handel bör vara konsumenterna.
– Vi behöver fokusera på det som konsumenterna så starkt kopplar till e-handel i dag, själva leveransen. Det är det som tydligt särskiljer e-handel mot traditionell handel, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.
Hållbar E-handel är ett medlemskap för företag som vill verka för en hållbarare svensk e-handel.
– Vi har ingen illusion om att det finns e-handlare som i dag är hållbara till 100 procent. Men vi har en stark tro på att 100 procent av e-handlarna vill bidra till en mer hållbar e-handel, säger Sanna Thurdin, affärsutvecklingschef Ehandel och en av initiativtagarna.
De hållbarhetsansvariga bildar även ett eget nätverk med möjlighet att byta kunskap, erfarenheter och initiera projekt.