Branschen hoppas matcha krympande bokrea
I morgon, den 25 februari, startar årets bokrea. Förra året föll försäljningen. I år hoppas branschen matcha 2019 års siffror.
Statistik som tagits fram av Svensk Bokhandel visar att bokrean förra året följde utvecklingen för den samlade bokförsäljningen under 2019. Försäljningen minskade i alla kanaler under perioden för bokrean.
Fysisk bokhandel tappade 3,6 procent till 119 miljoner kronor medan internetbokhandeln och bokklubbar backade 6,1 procent till 118 miljoner. Det betyder att fysisk bokhandel med liten marginal gick om nätbokhandeln som största kanal. Största tappet stod dagligvaruhandeln för, minus 11,7 procent till 46 miljoner kronor. Siffrorna visar försäljningen av hela sortimentet, alltså inte bara reaböcker, från reans start och tre veckor fram i tiden.
Uppdelat i genre var det största tappet på mat och dryck, minus 6,4 procent, och humaniora som tappade 4 procent.
Anna Austin, kategorichef för böcker på Akademibokhandeln och Bokus, säger till Svensk Bokhandel att förväntningarna i år är att hålla 2019 års siffror.
– Hos oss har rean stått sig bra de senaste åren och på Bokus har vi till och med haft en liten ökning, säger Anna Austin som märkt av den starka försäljningen av facklitteratur.
Anders Billing, vd på Ugglan, hoppas att även Ugglan kan matcha förra årets försäljningssiffror.
– I början av 1990-talet var det en allmän uppfattning att bokrean stod för 15-20 procent av årsomsättningen men nu är det bara några procent och jämfört med julhandeln helt andra tal. I dag är rean en liten kampanj men den är fortfarande lönsam, säger Billing till Svensk Bokhandel.