De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna
En riktigt bra Black friday-handel kombinerat med en lika stark jul- och mellandagshandel gav näthandlarna en skjuts uppåt som fortfarande håller i sig. Det visar PriceRunners e-handlarindex för fjärde kvartalet 2019. Det är ett index som har stigit markant till 67,4, den näst högsta nivån sedan e-handlarindexet infördes.
Efter vikande siffror under tre kvartal på raken och ett rekordlågt index (60,4) kvartal tre blev Black friday och julhandeln den hävstång som e-handlarna behövde. Trenden har hållit i sig efter årsskiftet och varannan butik meddelar att försäljningen går bra just nu. Två av tre butiker säger att de ser mycket positivt på de kommande tolv månaderna, och att de förväntar sig att försäljningen kommer att peka uppåt.
– Försäljningen i onlinebutikerna har varit riktigt bra under fjärde kvartalet 2019, och det råder inga tvivel om att e-handeln är på rätt väg igen. När vi har kontakt med e-butikerna är budskapet från dem att de mörka molnen nu har skingrats, säger Nicklas Storåkers, vd PriceRunner.
PriceRunners e-handlarindex mäts av forskningsinstitutet Kantar|Sifo via enkäter som besvaras av svenska nätbutiker. Index mäts varje kvartal. Det senaste e-handlarindexet baseras på data från perioden 17 till 24 januari 2020.