23948sdkhjf

Minskat resultat för Björn Borg

God tillväxt i e-handeln.

Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på -2,7 miljoner kronor(14,6) för det fjärde kvartalet, oktober till december, 2019.

Nettoomsättningen uppgick till 196 miljoner kronor (197), en minskning med 0,2 procent.Rensat för valutaeffekter minskade omsättningen med 3,1 procent.

Bruttomarginalen sjönk till 50,8 procent (55,5). Bruttomarginalen påverkades negativt av utförsäljning av lager av äldre säsonger i samband med byte av logistikpartner och lagerflytt från Holland till centrallager i Sverige.

Lagerutförsäljningen ledde till hög omsättningstillväxt i grossitledet i Holland men även i Tyskland ökade försäljningen.

Grossitverksamhetens försäljning i Sverige minskade med 10 procent och i rapporten skriver bolaget att det är tydligt att de svenska återförsäljarna har det tufft.

Björn Borg hade vid utgången av kvartalet 33(34) varav 30(30) är egna. Under året har bolaget öppnat fyra butiker; tre i Finland och en i Holland och samtidigt har bolaget stängt fem butiker; två vardera i Sverige och Holland samt en i Norge

I de egna svenska butikerna ökade försäljningen med 10 procent under kvartalet men den jämförbara försäljningen minskade med 6 procent på grund av butiksstängningarna.

Rörelseresultatet blev 1,4 miljoner kronor (16).

Nettoomsättningen för egen e-handel och till e-tailers uppgick till 51,5 miljoner (45,0) under kvartalet vilket var en en ökning om 14,3 procent.

Den egna e-handeln ökade med 27 procent under kvartalet och egen och extern e-handel står för 25,7 procent av den totala omsättningen. Trafiken och antalet ordrar via sajten ökade, enligt rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094