E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"
På tisdagen kom e-handelsbarometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och där framgår att e-modehandeln omsatte 13 miljarder 2019 och står för 20 procent av den totala modehandeln.
21 procent av e-modehandeln är damkläder medan herrmode står för 12 procent herrkläder och skohandeln på nätet tar 9 procent av e-modekakan.
Modehandeln tillhör de mest utvecklade branscherna på nätet och 36 procent av konsumenterna handlade på nätet medan 62 procent handlade i butik under året.
”Årstillväxten uppgick till 12 procent, vilket innebär att 1,4 miljarder kronor tillkom e-handeln med modevaror under 2019, delvis på butikernas bekostnad”, skriver Postnord i rapporten och räknar upp en rad konkurser i den fysiska modehandeln under det gångna året både i Sverige och utomlands.
Allt är dock inte glass och ballonger i modehandeln på nätet och i rapporten fästs bland annat vikt på den höga returgraden i e-modehandeln både ur hållbarhets- och lönsamhetsprespektiv, något som också e-handlarna själva reagerat på.
”Det är tänkbart att vi kommer minnas 2019 som året då modehandeln verkligen mognade på nätet och e-handlarna började skifta fokus mot lönsamhet snarare än tillväxt. Detta samtidigt som e-handeln av modevaror verkligen började påverka butiksförsäljningen på allvar”.
14 procent av de tillfrågade konsumenterna är intresserade av att hållbar kläder medan 26 procent e-handlar på grund av lägre priser och fynd.
För sporthandeln blev fjolåret ett relativt sett svagare år och helårstillväxten summerades till 14 procent och omsättningen uppgick till 3,7 miljarder 2019. 11 procent av e-handelskonsumenterna har handlat sportartiklar och bäst går hårdvara följt av kläder.
Snöbrist, milt väder och ökad konkurrens tyngde försäljningen inte minst under slutet av året.
44 procent handlade sportprodukter online medan 53 procent av försäljningen sker i butik.
Att modebranschen är en mogen e-handelsbransch avspeglas inte minst på 20-topplistan över de mest populära företagen på nätet. Delbranschen har sex företag på topp-tjugo-listan med Zalando på plats 2 följt av H&M på plats 5, Boozt på plats 9 och ny på topp tio, Asos på plats 12, Ellos på plats 14, Nelly på plats 19 och Åhléns på plats 20.
Apotea toppar inte oväntat listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.
E-handeln svarar nu för 55 procent av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln.
Sällanköpsvaruhandeln som helhet utvecklades starkare med en tillväxttakt om 3,4 procent mot fjolårets cirka 2,0 procent.
Den totala e-handelstillväxten för helåret låg på 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen motsvarar till 87 miljarder kronor 2019 vilket landar strax under prognosen om 88 miljarder kronor.
I rapporten sias att e-handeln sannolikt kommer att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021.