23948sdkhjf

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Lyckad omnikanalsatsning bakom ökning menar kedjan som dock ser utmaningarna i att matcha försäljningsökningarna med ökad lönsamhet.

Detaljhandelskedjan noterade försäljningsrekord i januari, för andra månaden i rad, och i jämförbara butikeneheter ökade försäljningen med 17 procent mot i fjol och i e-handeln ökade försäljningen med 23 procent.

- Våra medarbetare lyser just nu av nytt självförtroende. Det är fantastiskt att se ett helhjärtat engagemang och kundfokus i allt vi gör. Det är viktigt att vi vågar tro på oss själva och att vi vågar satsa för att vinna kundernas förtroende, säger säger Peter Rimbäck, vd.

Anledningen till ökningarna är enligt kedjan lyckad omnikanalsatsning och i januari ökade kedjans e-beställningar, köpt i butik levererat från online, med 300 procent medan reservationer, hittat online köpt i butik, ökade med 100 procent, enligt vd Peter Rimbäck.

- Nästa vecka flyttar vi vårt centrallager till Arlanda, där lagerproduktionen optimeras för både e-handel och butiksplock. Dessutom kommer vi närmare våra kunder vilket ger snabbare leveranser och ett väsentligt lägre klimatavtryck.

Utmaningen är att matcha frsäljningsutvecklingen med en ökad lönsamhet.

- Samtidigt är lönsamheten en fortsatt väldigt tuff utmaning. Trots fina försäljningssiffror så är det en utmaning att öka lönsamheten. Bruttomarginalen är under fortsatt stark press och lönekostnaderna och hyrorna är väldigt höga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071