Företagen med bäst kundservice
Clas Ohlson, Ikea och Komplett är företagen om rankas högst inom retailområdet när det kommer till kundservice. Detta enligt en undersökning från actionplattformen Brilliant Future.
Brilliant Future har sedan januari 2019 samlat data från 130 svenska organisationer och på så sätt kartlagt totalt tre miljoner kundundersökningar. Resultatet är en lista över de företag i Sverige som levererar den mest engagerade kundservicen i sin bransch.
Bäst inom respektive bransch är:
- Bank: Volvofinans Bank
- Energi: Enkla Elbolaget
- Finansiella tjänster: SevenDay Bank
- Försäkring: Länsförsäkring Kronoberg
- Handel: Clas Ohlson.
Bland retailföretagen följs prylkedjan Clas Ohlson av möbeljätten Ikea. På tredje plats hamnar nätelektronikföretaget Komplett.
Datan visar att de företag som levererar högt medarbetarengagemang i kundservicen har fler lojala kunder än de som inte gör det. Alla 130 bolag, oavsett bransch, affär eller ärende, har möjlighet att påverka kundupplevelsen genom engagemang, är Brilliant Futures slutsats.
– Medarbetaren har alltid möjlighet att påverka kundupplevelsen med sitt enagemang. Den faktorn ser vi på Brilliant även har direkt påverkan på kundlojaliteten, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future.