Förbättrat helårsresultat för Lindex – ökar rejält digitalt
Lindex omsättning för fjärde kvartalet, oktober till december, minskade med 2,8 procent och uppgick till 159,7 miljoner euro (164,3), enligt ägaren Stockmanns bokslutskommuniké.
I jämförbara valutakurser minskade försäljningen med 0,5 procent. Försäljningen ökade på alla huvudmarknader förutom i Finland, Baltikum och Tjeckien.
Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till till 14,4 miljoner euro vilket var en minskning jämfört med 14,8 miljoner euro för motsvarande kvartal i fjol.
Även för helåret 2019 minskade omsättningen och uppgick till 575,8 miljoner euro (589,9).
Lindex rörelseresultat för 2019 förbättrades och uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312 ). I rapporten uppger Lindex att ”stark digital tillväxt samt god kostnadskontroll” bidragit till ökad lönsamhet.
Omräknat i svenska kronor ökade Lindex försäljning 2019 med 0,8 procent och den jämförbara försäljningen ökade med 1,2 procent i lokala valutor.
För fjärde kvartalet ökade försäljningen med 0,3 procent i svenska kronor och den jämförbara försäljningen ökade med 0,9 procent i lokala valutor.
Lindex rörelseresultat för 2019 uppgick till 340 miljoner kronor (298). Det justerade rörelseresultatet för 2019 uppgick till 369 miljoner kronor (312).
– Vi är mycket nöjda med vår starka utveckling under 2019 och avslutade året med en fin försäljningsökning. Vi har nästan tredubblat vårt resultat de senaste två åren vilket speglar Lindex starka tillväxt. Våra strategiska satsningar och alla medarbetares dedikerade arbete har varit centralt för vår framgångsrika utveckling, säger Susanne Ehnbåge, vd.
Digitalt ökade försäljningen med 24,3 procent under 2019 och med 16 procent för fjärde kvartalet och såväl snittköp som besökare och kunder ökade, enligt rapporten.
– Vi står inför ett mycket intressant och händelserikt 2020. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande och har nyligen lanserat vår nya inredningskollektion Lindex Baby Home. Vi optimerar vårt erbjudande baserat på våra kunders insikter och behov och vi kommer se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept. Att vidareutveckla och stärka vårt butiksnät liksom vår digitala tillväxt är i fokus, där vårt samarbete med Zalando och lanseringen online i Kina är viktiga milstolpar i Lindex globala expansion, säger Susanne Ehnbåge.
I augusti i fjol meddelade ägaren Stockmann att styrelsen beslutat att undersöka strategiska alternativ för Lindex ägarskap och i bokslutkommunikén framgår att ”processen fortskrider planenligt”.
I rapporten skriver Stockmann också att planen framåt för kedjan är ökat digitalt fokus och internationell tillväxt och att butiksnätverket är ”välpresterande och flexibelt”.