Lyko: Positiv start på 2020
Det innevarande året har inletts "positivt med fortsatt god försäljningsutveckling". Det skriver Lykos vd Rickard Lyko i bokslutskommunikén för 2019.
I fjol uppgick bolagets intäktstillväxt till totalt 26,0 procent. Onlineförsäljningen växte med 41 procent och stod för nästan 71 procent av intäkterna som totalt uppgick till 1.175 miljoner kronor under 2019.
"Det har varit stor fokus på returgraden i e-handeln och vi har därför valt att för första gången publicera vår returgrad vilken totalt för online uppgick till 0,6 procent under fjärde kvartalet", skriver Rickard Lyko i rapporten.
Hårvårds- och skönhetsbolaget Lyko redovisar EBITDA-resultat om 26,8 miljoner kronor för det fjärde kvartalet (13,6).
Bruttomarginalen låg på 43,9 procent (46,5). Rörelseresultatet blev 7,0 miljoner kronor (6,9), motsvarande en rörelsemarginal på 1,9 procent (2,3).
"Under kvartalet har vi tagit investeringar av inför vår kommande flytt av lagret som enligt plan kommer att ske under första kvartalet 2020. Under kvartalet har stått med dubbla hyror för lager vilket har påverkat periodens resultat", skriver Rickard Lyko i sitt vd-ord i rapporten. Nettoresultatet landade på 1,3 miljoner kronor (3,4). Nettoomsättningen uppgick till 373 miljoner kronor (292), motsvarande en tillväxt om 27,7 procent. Styrelsens förslag är att ingen utdelning lämnat för 2019.