Macy's stänger 125 varuhus i stort sparpaket
Nästa stora amerikanska retailkedja att presentera en plan som ska rädda verksamheten är varuhuskedjan Macy's. I den uppdaterade 3-åriga strategiplanen, som inkluderar varumärkena Macy's, Bloomingdale's och Bluemercury, ingår att stänga 125 varuhus. Cirka 2 000 anställda berörs av sparpaketet.
– Vi har stor tilltro till vår strategi och vi har de resurser som krävs för att återföra Macy's Inc till hållbar och lönsam tillväxt. Vi kommer att fokusera resurserna på de hälsosamma delarna av vår verksamhet och direkt adressera de ohälsosamma delarna samt utforska nya affärsmodeller, förklarar koncernens vd Jeff Gennette i ett pressmeddelande.
Sparpaketet består av fem huvudkomponenter.
- Stärka kundrelationerna genom ökad personalisering och utvidgade lojalitetsprogram.
- Kurera kvalitetsmode med större fokus på privata varumärken med högre marginaler. Målet är fyra varumärken i miljardklassen räknat i dollar.
- Öka takten på den digitala tillväxten genom ökade investeringar på webben och mobila lösningar.
- Optimera butiksportföljen. 125 av de minst lönsamma varuhusen ska stängas inom den närmaste treårsperioden, 30 av dessa är redan i färd med att slå igen. Samtidigt uppgraderas de lönsamma butikerna, Outlet-satsningen fortsätter och ett test genomförs av ett nytt, mindre butiksformat, Market by Macy’s.
- Se över kostnadsbasen genom att banta organisationen och förändra ledningsstrukturen.
– Vi tar organisationen genom en stor strukturell förändring för att minska kostnaderna, föra teamen närmare varandra och minska onödigt arbete. Det här blir en tuff vecka för vårt team när vi säger adjö till duktiga kolleger och goda vänner. Förändringarna kommer att påverka alla delar av vår verksamhet, men de är nödvändiga. Jag tror att vi kommer ut ur detta starkare och bättre rustade för att tävla i dagens retaillandskap, kommenterar Jeff Gennette.