Positivt fjolår för Outnorth
Outnorth ökade omsättningen med över 30 procent i fjol. Rörelseresultatet ska överstiga 10 miljoner kronor i fjol jämfört med ett rörelseresultat, EBITDA, på nära -1,4 miljer kronor.
I ett pressmeddelande uppger bolaget att ”resultatförbättringen är huvudsakligen en effekt av den höga tillväxten med högre bruttomarginaler”.
– Med kunden i fokus har vi nått försäljningsframgångar på samtliga marknader där Outnorth är verksamma. Vi har med ett attraktivt sortiment och en genomarbetad marknadsföringsstrategi, skapat en bra och utvecklande relation med våra kunder. Som ett synligt bevis på att vi stärkt relationen med våra kunder pekar många av våra nyckeltal i rätt riktning; trafiken har ökat till våra siter och vi har en högre konverteringsgrad i våra onlinebutiker med genomsnittligt högre ordervärden, säger Harald Ennen,vd för Outnorth.
Sedan december 2018 ingår Outnorth i Outnordic-koncernen där även norska Fjellsport ingår. Ambitionen med sammanslagningen var att skapa synergier för tillväxt och stärka företagens respektive positioner på den nordiska marknaden.
Outnordic, som ägs av Egmont, omsatte mer än 1,1 miljarder svenska kronor i fjol att jämföra med 900 miljoner svenska kronor 2018.