Gap backar – Old Navy knoppas inte av
I mars 2019 aviserade den amerikanska klädjätten Gap Inc, som hyser kedjorna Gap, Banana Republic och Old Navyplaner, en omstrukturering. Planen då var att Old Navy, den kedja i koncernen som stått för tillväxten, skulle bli ett eget börsnoterat bolag.
Gap skrotar nu planerna på att knoppa av och separatnotera sitt lågprisvarumärke Old Navy. Det framgår av ett pressmeddelande.
"Även om målen för separationen förblir relevanta, har vår styrelse konstaterat att kostnaden och komplexiteten för att dela upp i två företag, i kombination med en svagare utveckling i verksamheten, begränsade vår förmåga att skapa lämpligt värde från en separation", skriver Gap.
I september 2019, när förberedelserna för en avknoppning pågick som bäst, aviserades planerna på att öppna drygt 800 nya Old Navy-butiker, i tillägg till de cirka
1 000 som redan fanns. Vad som nu händer med expansionsplanerna framgår inte av pressmeddelandet.