Strategierna som ska stärka Cervera
Köks- och inredningskedjans försäljning ökade i jämförbara butiker med 8 procent i december. E-handeln ökade med 46 procent och december blev den största försäljningsmånaden någonsin för kedjan. Det är också styrkan i en ökad e-handel och omnikanalstrategin som ska hjälpa kedjan ”nå en tillfredsställande lönsamhet”.
– Vi har inför årets julhandel satsat på en kombination av större volymer av centralt beslutat sortiment, samtidigt som vi har ökat det lokala mandatet för våra butikschefer att påverka inköp och volymer. I vår marknadskommunikation lyfte vi ”Hållbara julklappar för alla” och positionen som destination för hållbara presenter ska vi stärka ytterligare framöver. Det matchar väldigt väl med vad vi står för som varumärke och rimmar väl med vår samtid, säger Peter Rimbäck, vd i en kommentar till utvecklingen.
Peter Rimbäck klev på som vd i början av augusti och värvades till Cervera från H&M. Han eftrträdde Johan Junehed på posten.
I pressmeddelandet skriver kedjan också att ”vi kommer under det närmaste året att behöva jobba ännu närmare våra leverantörer och hyresvärdar för att säkra upp att vi alla kan tjäna pengar på långsiktigt hållbara nivåer”.
I Cervera ingår ett 70-tal butiker samt NK Glas, Porslin & Kök på varuhusen i Stockholm och Göteborg. Kedjans ägare är Accent Equity.