Egmont ökar i Garnius
Egmont Publishing har utökat ägarandelen i norska e-handelsverksamheten Garnius och blir nu majoritetsägare i nätbutiken inom garn och sticktillbehör. Målet är att göra Garnius till en ledande nordisk aktör och efter lansering i Danmark väntar nu Sverige och Finland för e-handlaren under innevarande år.
– Egmont har en stark e-handelsportfölj. Nu satsar vi ytterligare på ett av våra tillväxtbolag och ökar vår ägarandel i Garnius. Vi gick in i verksamheten 2018 och har sedan dess haft ett strålande samarbete med dagens ägare och som vi nu vill bygga vidare på. För Egmont är detta också ett segment som passar bra in det målgruppsfokus som vi redan har via våra många välkända redaktionella varumärken, säger Cato Broberg, ansvarig för Egmonts e-handelssatsningar i en kommentar.
Garnius.no grundades av Stein Inge Svensen i januari 2016 och omsätter i dagsläget nära 130 miljoner kronor. Grundaren behåller en stor ägarandel i verksamheten och ska även framgent fortsätta att vara med och aktivt utveckla Garnius.
Egmont har sedan 2013 satsat på e-handel och portföljen består i dag av nordiska e-handelsbolag som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Outnorth, Fjellsport, Med24, Nicehair och Garnius.
Den samlade omsättningen för bolagen uppgick i fjol till över 4 miljarder svenska kronor.