Rekordår för Cyberphoto
Nästa år fyller Umeåbaserade e-handlaren Cyberphoto 25 år men redan i år kan bolaget fira med en rekordomsättning om 312 miljoner jämfört med förra årets 292 miljoner. Rörelseresultatet, EBIT, landade på 2,7 miljoner kronor jämfört med 3,8 miljoner kronor föregående räkenskapsår.
Att försäljningen ökat handlar enligt vd Patrick Ohlsson handlar om kunskap, god kundservice, förbättrad teknik och återbruk.
- Vi hade tidigt en enorm kunskapsbank som vi har förvaltat både via innehåll på vår hemsida men också tillsammans med våra anställda. I år blev vi återigen utsedda till Årets e-handlare av konsumenterna och mystery shoppers. Det är ett fint kvitto på att vi hjälper våra kunder och ger den bästa servicen. Vi har även utvecklat en ny hemsida och satsat stort på inbyte och begagnade produkter. Det finns goda möjligheter att återbruka produkter inom foto och det vill vi stödja till 100 procent, säger Patrick Ohlsson, vd i en kommentar.
Rekordomsättningen noteras också i en bransch, marknaden för foto, som rammats svårt av att bland annat mobiltelefonerna har tagit den enklare kompaktkamerans plats och enligt Gfk har branschens omsättning halverats enligt de senaste sju årens försäljningsstatistik.