Årets modejulklapp utsedd
Årets Modejulklapp är loungewear.
Julklappen är vald med anledning av de senaste årens ”starka trend med fokus på träning, yoga och ett sökande efter större välbefinnande i vardagen” skriver Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council i motiveringen.
Vikten att ta hand om sig själv rimmar också väl med valet menar branschorganisationerna.
– De senaste säsongerna har basplaggen börjat göras på ett mer exklusivt vis. Det handlar ofta om enkla plaggklassiker som fått ett lyxigt utförande och i år är det hemmaplaggen, eller loungewear, som fått renässans jämförbar med 70-talets satin-set och pyjamaskult, säger Sofia-Li Molin, kreativ chef på Swedish Fashion Council.
I pressreleasen skriver branschorganisationerna att plaggen även gärna ska vara i hållbara naturmaterial.
De menar också att det tidigare så omdiskuterade materialet fleece fått grönt ljus av forskare i Sverige åtminstone om det handlar om en återvunnen polyester av PET-flaskor som också kan återvinnas igen.
– Det här är plagg som våra medlemsföretag identifierat som en av de starkaste trenderna i vinter. Det syns tydligt i butikerna och på nätet där jakten på den mest ultimata comfy-byxan pågår för fullt, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.
Årets modejulklapp utses för tolfte året i rad.
Här är tidigare års modeklappar:
2018 – Sneakern
Gärna klumpig och ”chunky”, är hetare än någonsin
2017 – Fuskpälsen
Värmer och är snäll mot både djur och människa
2016 – Bomberjackan
Tuff klassiker som inspirerar till mängder av varianter på den midjekorta jackan
2015 – Ponchon
Ett suveränt plagg både på jobb och fritid, värmer nu frusna nordbor året om.
2014 – Hatten
Återtog förlorad mark bland både män och kvinnor som tröttnat på keps och mössa.
2013 – Lättviktsjackan
Fylld med dun eller superlätt isolermaterial, formligen exploderade i modet. Och de finns kvar.
2012 – Galoscher
I glada färger började synas i gatubilden. Ett bra sätt att skydda sina skor och samtidigt vara moderätt.
2011 – Tröjan
Blev julens storsäljare. V-ringat och ovanligt mycket stickat i modebilden.
2010 – ”Den nya” herrskjortan
Satte fart på försäljningen, med avvikande färg, gärna i mönster, på insidan av krage, manschett och knappslå.
2009 – Halsduken
Värmde och fick ett uppsving i modet, inte minst på herrsidan.
2008 – Pyjamasen
Gjorde come-back, nu i delad form - killar sov i byxorna, tjejen i skjortan.