23948sdkhjf

Årets modejulklapp utsedd

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Årets Modejulklapp är loungewear.

Julklappen är vald med anledning av de senaste årens ”starka trend med fokus på träning, yoga och ett sökande efter större välbefinnande i vardagen” skriver Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council i motiveringen.

Vikten att ta hand om sig själv rimmar också väl med valet menar branschorganisationerna. 

– De senaste säsongerna har basplaggen börjat göras på ett mer exklusivt vis. Det handlar ofta om enkla plaggklassiker som fått ett lyxigt utförande och i år är det hemmaplaggen, eller loungewear, som fått renässans jämförbar med 70-talets satin-set och pyjamaskult, säger Sofia-Li Molin, kreativ chef på Swedish Fashion Council.

I pressreleasen skriver branschorganisationerna att plaggen även gärna ska vara i hållbara naturmaterial.

De menar också att det tidigare så omdiskuterade materialet fleece fått grönt ljus av forskare i Sverige åtminstone om det handlar om en återvunnen polyester av PET-flaskor som också kan återvinnas igen.

– Det här är plagg som våra medlemsföretag identifierat som en av de starkaste trenderna i vinter. Det syns tydligt i butikerna och på nätet där jakten på den mest ultimata comfy-byxan pågår för fullt, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Årets modejulklapp utses för tolfte året i rad.

Här är tidigare års modeklappar:

2018 – Sneakern

Gärna klumpig och ”chunky”, är hetare än någonsin

2017 – Fuskpälsen
Värmer och är snäll mot både djur och människa

2016 – Bomberjackan
Tuff klassiker som inspirerar till mängder av varianter på den midjekorta jackan

2015 – Ponchon
Ett suveränt plagg både på jobb och fritid, värmer nu frusna nordbor året om.

2014 – Hatten
Återtog förlorad mark bland både män och kvinnor som tröttnat på keps och mössa.

2013 – Lättviktsjackan
Fylld med dun eller superlätt isolermaterial, formligen exploderade i modet. Och de finns kvar.

2012 – Galoscher
I glada färger började synas i gatubilden. Ett bra sätt att skydda sina skor och samtidigt vara moderätt.

2011 – Tröjan
Blev julens storsäljare. V-ringat och ovanligt mycket stickat i modebilden.

2010 – ”Den nya” herrskjortan
Satte fart på försäljningen, med avvikande färg, gärna i mönster, på insidan av krage, manschett och knappslå.

2009 – Halsduken
Värmde och fick ett uppsving i modet, inte minst på herrsidan.

2008 – Pyjamasen
Gjorde come-back, nu i delad form - killar sov i byxorna, tjejen i skjortan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079