23948sdkhjf

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker, med deras e-handel inräknad, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser minskade med 3,2 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för skohandeln visar enförsäljningsminskning med 0,5 procent under månaden, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

– Förra året tappade modehandeln försäljning i november och så även i år. Det är framförallt skohandeln som haft det kämpigt i år. Även om tappet på 0,5 procent för skohandeln kan tyckas litet så måste det ställas i ljuset av förra årets november som visade minus 12,9 procent,säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Hittills i år, januari till november, har försäljningen i klädbutikerna minskat med 1,7 procent och i skohandeln med 3,6 procent.

Vidare uppger Svensk Handel Stil att Friday-fenomenet gått sämre i år för aktörer med fysiska butiker men samtidigt uppger branschorganisationen att även klädföretagens e-handel visade ett större minus än den fysiska handeln i november.

Näthandeln för skor ska dock tvärtom ha förbättrat siffrorna något. När decemberförsäljningen ska summeras hoppas Svensk Handel Stil på att kalendereffekt ska lyfta den fysiska modehandeln.

– Hur decemberförsäljningen kommer att arta sig är naturligtvis svårt att sia om men en fördel är att julafton ligger på en tisdag i år, vilket gör att måndagen blir en klämdag med stor försäljning i den fysiska handeln, säger Mikael Sandström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078