23948sdkhjf

Kedjorna som är bäst på mersälj

Snyggt i svenska detaljhandelskedjors butiker men sämre bevänt med personliga mötet och merförsäljning, enligt kundanalysföretag.

Svenska butiker är duktiga på exponering och på att ha snyggt men sämre i det personliga mötet och på mersälj, åtminstone om en får tro kontrolltjänstföretaget Precont-Pegasus.

I studien Real Index har företaget undersökt 68 av Sverige butikskedjor och dragit slutsater när det handlar om allt från service, skyltning och omniarbete.

Företaget har oannonserat gjort besök i 1 500 butiker hos 125 norska och svenska butikskedjor.

Trion som enligt Precont-Pegasus är bäst av de undersökta kedjorna när det gäller service, butiksutformning, omnikanalsamband och personalens kunskap är Body Shop, Stjärnurmakaren och Euronics.

- Vi kan se att generellt är svenska butiker bra på exponering och att ha en snygg butik, men de är sämre på att proaktivt ta kontakt med kunder och att mersälja, säger Johan Lindholm, vd på Precont-Pegasus i en kommentar.

I undersökningen i Sverige ingår butikskedjor inom 11 olika branscher som apotek, sport, lågpris, elektronik. I snitt har företaget besökt drygt 10 procent av en kedjas butiker.

De bästa branscherna är apotek, telekom, kafé samt kropp och hälsa.

- Övergripande kan vi se att branscher med ett större inslag av naturlig interaktion och rådgivning får ett högre totalresultat, säger Johan Lindholm.

Trion som får sämst betyg i undersökningen är Jula, Rusta och Dollarstore vilket kontrollanalysföretaget menar har att göra med att kedjorna har på grund av att de är lågpriskoncept mindre inslag av interaktion och service.

Dock förvånas undersökningsföretaget av kedjor som Hemtex, Intersport och Make up Store som hamnat lägre ned på listan trots att kedjorna skulle tjäna på att ha en god interaktion med kunderna.

- I vår undersökning Real Index, visar det att olika kedjor kommit olika långt och är olika duktiga i sitt erbjudande mot kunden. Och att många aktörer har en hel del kvar att jobba med för att undvika ”butiksdöden”, säger Johan Lidholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063