HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer
Brad Tracy har titeln global retail segment leader hos amerikanska hårdvaruföretaget HP (Hewlett Packard). Han betonar att mobilitet blivit ett måste inom detaljhandeln och att rätt verktyg bidrar tilll att stänga fler affärer.
Du har sagt att mobilitet inte längre bara är något som är trevligt att ha, utan helt nödvändigt. Kan du utveckla det?
– Som kund finns det ingenting mer frustrerande än att gå in i en specialbutik, till exempel för elektronik eller hemmabyggande, och uppleva att man kan mer än personen inne i butiken. Med mobilitet jämnas förhållandet ut och säljaren får omedelbar access till produktinformation, produktrecensioner, kundbetyg, prisjämförelser och liknande.
– Dessutom kan du koppla ihop detta med information om leveranser och skapa transparens genom hela organisationen vad gäller lagerhållningen. Om det som en kund letar efter inte finns på hyllan kan man med rätt applikation tala om exakt var varan befinner sig och skuldra mot skuldra göra en beställning och skicka produkten direkt till kundens hem, arbetsplats eller till en annan butik. Det är ett stort plus. Alla retailers har mobilitet i någon form, men alla använder det inte lika bra eller i samma utsträckning.
Kan du ge exempel på något företag som är duktigt på det här området?
– Jag kan inte avslöja några namn, men jag kan berätta om ett möbelföretag som tappade nio procent av sina affärer från soffan till kassan. Med mobilitet har de sänkt siffran till under fem procent. Nu kan säljaren sitta ned med kunden i soffan och stänga affären där och då. Det är inte mobilitet för mobilitetens skull, utan handlar om konkreta intäkter.
Hur viktig är designen av hårdvaran?
– När man ska bära omkring på en pryl hela dagen får den inte vara för tung eller för ömtålig. Vi försöker därför hitta en balans när det gäller vikt och hur slitstark den är. Vi lägger även till funktioner som gör att livslängden ökar. Retailers vill inte behöva byta ut sina grejer vartannat år. De vill också ha något som är vackert och användarvänligt och som säljarna är bekväma med. Dessutom måste verktygen vara säkra.