Pris regerar under Black friday
4 av 10 eller 39 procent av kunderna som planerar shoppa online under Black friday uppger att pris är viktigast, enligt en undersökning signerad YouGov på uppdrag av Trustpilot.
Därtill värdesätter kunderna att handlaren kan erbjuda garanti på produkten något som 19 procent tycker är viktigt. Även sortimentet är av vikt och 13 procent av de tillfrågade menar att utbud är avgörande för köp.
Däremot tycker inte svenskarna att leveranstid är särskilt viktigt och 3 procent av de tillfrågade rankar leveranstid i topp.
Yngre, åldersgruppen 18 till 29 år, förväntar sig snabbare leveranser och där rankar 5 procent leveranstid högt.
– I takt med att ehandeln ökar är logistik en stor utmaning för branschen, speciellt vid intensiva handelsdagar. Vår studie visade att färre dagars leverans inte är viktigast för kunden, vilket är ett positivt besked för ehandeln och paketombud inför Black Friday, säger Martin Mürbeck, Europachef på Trustpilot.
Undersökningen är signerad Trustpilot som arbetar med kundomdömen och inte oväntat framgår också att i Sverige läser 52 procent i genomsnitt alltid eller ofta kundomdömen innan ett köp och enligt undersökningen framgår att 10 procent tycker att Online-omdöme är viktigast då tidigare kunders köpupplevelse räknas in.
Yngre är mer benägna att läsa kundomdömen innan de köper en produkt eller tjänst online. Hela 7 av 10 eller 70 procent i åldersgruppen 18 till 29 år läser alltid eller ofta kundomdömen innan de genomför ett köp.
Studien är baserad på svar från totalt 7 161 deltagare från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och Italien. I Sverige deltog 1012 respondenter i åldrarna 18 till 60+ år.