Hållbarhet allt viktigare under Black friday
Black friday omfamnas numera båda av handlare online och i butiker. Men även om många kunder föredrar fysiska butiker så är det fortfarande på nätet som majoriteten planerar att göra sina inköp. Enligt en Klarna-undersökning planerar sex av tio kunder att handla mest online, medan bara en femtedel tänkt handla mest i fysisk butik.
I undersökningen framgår också att majoriteten av de svenska konsumenterna noggrant har planerat sina kommande reafynd. Detta för att få ut så mycket som möjligt ur ett plånboksperspetiv – men samtidigt också minimera konsumtionens miljöpåverkan.
– Medvetenheten är hög, och det är bara en av tio som inte har en tydlig shoppingplan, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Fler än hälften av svenskarna uppger att miljö- och hållbarhetsfrågor har blivit viktigare för dem under det gångna året och att det kommer påverka deras shoppande under Black friday och julhandeln.
– Det råder ingen tvekan om att hållbarhetsfrågor har blivit viktigare för svenska konsumenter under det gångna året, och att det kommer påverka shoppingen under de kommande veckorna inför jul. Men även om ungefär hälften uppger att hänsyn till miljön kommer påverka deras shoppingvanor, verkar det råda delade meningar om hur man ska gå tillväga.
Klarnas undersökning visar att nästan alla (97%) känner till Black friday, en majoritet planerar att handla (62%) och att tre av fyra (73%) av dem även tänkt köpa julklappar.
– Att majoriteten av den svenska befolkningen tänkt handla på Black friday säger en hel del om hur etablerad shoppingdagen är bland konsumenter, särskilt med tanke på att fredagar normalt sett är den dag det shoppas minst på nätet, säger Viveka Söderbäck.