Story och gränslöshet bygger framtidens handel
Företag som levererar samma kundupplevelse i alla försäljningskanaler och låter webbutiken vara navet kan även utveckla framgångsrika fysiska butiker. Det säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel som spanat på new retail-trender i USA och Kina.
Begreppet new retail används allt oftare i handeln. Vad är det egentligen?
– New retail lanserades av Alibaba. De kopplade samman sina webbutiker med fysiska butiker för att skapa sömlösa köpupplevelser mellan plattformarna där kundupplevelsen är densamma oavsett kanal.
Vilka är de viktigaste drivkrafterna bakom new retail?
– Kundupplevelsen är viktigare än distributionskanalen och e-handeln är navet i verksamheten. Där kan förändringar genomföras snabbt. Det är viktigt att ha bra koll på datan; att man känner sina kunder och vet var de finns. Med starka vertikala varumärken som kan kopplas till alla kanaler äger du din egen produktionskedja. Tänk utanför Sverige, från dag ett.
Du har spanat på new retail i USA. Hur ser det ut där?
– Många intressanta fysiska butiker skapas av företag med digitalt ursprung och egna varumärken. De är ofta värderingsdrivna, bra på storytelling och att skapa upplevelser, till exempel Allbirds som tillverkar sneakers av naturliga material. Storyn kommuniceras tydligt även i de fysiska butikerna. Madrassleverantören Casper är ett annat exempel där kunden kan hyra vilotid och testa produkterna. De siktar på att öppna 200 nya butiker de närmaste åren.
Hur ser new retail-trenden ut i Sverige?
– Olika företag har kommit olika långt med att få ihop alla kanaler. Daniel Wellington och Ideal of Sweden är två aktörer med ursprung på nätet som gör det riktigt bra både i Sverige och utomlands. Även H&M och Ikea tycker jag håller ett bra tempo.
Läs mer om Na-kd, Skincity och new retail-trenden här.