23948sdkhjf

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Venue Retail Group, med kedjorna Accent, Morris och Rizzo, ansökte och beviljades på onsdagen företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt. Bolaget har 115 butiker i Sverige och Norge.

Anledningen ska, enligt ett pressmeddelande, vara likviditetsbrist och att bolaget påverkats negativt av ett utmanande år som präglats av omställningar men som både kostat för mycket pengar och gått för långsamt.

”Satsningen på online-affären, som i sig uppvisar stark försäljningstillväxt, har ännu inte kompenserat för tappad försäljning från nedlagda butiker”.

Vidare skriver bolaget i rapporten att "omfattande ombyggnads- och förändringsarbete i dotterbolaget Rizzo International har inneburit minskad försäljning med cirka 20 miljoner kronor. Bolaget har för många mindre olönsamma butiker som inte snabbt har kunnat avvecklas och omställningsarbetet för att möta snabbt förändrat kundbeteende har visat sig gå för långsamt".

Bolaget har tidigare kommunicerat att kreditavtalet med banken skulle löpa ut 31 oktober och att bolaget fört en dialog om förlängning av krediten.

För att banken ska gå med på att förlänga krediterna har krav ställts på att bolaget ansöker om företagsrekonstruktion, genomför en nyemission om minst 40 miljoner kronor samt att bolagets huvudaktieägare avser att garantera densamma.

I pressreleasen skriver bolaget "att huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020".

”Bolaget den tid som behövs för att förhandla om en långsiktig finansiell lösning samt genomföra operativa och organisatoriska förändringar.”
Bolagets huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020.

Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker och reduktion av antalet arbetade timmar i butik därtill tydligare "presentation i butik med olika teman och koncept och ökat fokus på egna varumärken med högre bruttomarginaler", enligt bolaget.

På huvudkontoret och i centrala funktioner väntar "decentralisering av beslutsfattandet" och neddragning av personal.

Koncernen omsatte 850 miljoner kronor (886) 2018/2019 och rörelseresultatet, EBIT; landade på -29 miljoner (2,1).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073