Leveriet växlar upp – och får efterföljare
Atrium Ljungberg var föregångare med Leveriet. Nu öppar Leveriet på ytterligare två platser samtidigt som Diös och Grosvenor Europe lanserar sina varianter av samma typ av postombudskoncept.
Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg lanserade för ett år sedan Leveriet i Sickla köpcenter i Nacka och Mobilia i Malmö. Grundtanken är gifta ihop den växande e-handeln med den fysiska handeln. På Leveriet erbjuds inte bara paketutlämning i butiksmiljö utan även tilläggstjänster som provrum, utställningsyta och utskjutet lager.
Inför Black friday växlar Atrium Ljungberg upp och introducerar konceptet även för kunderna i Gränbystaden i Uppsala, och i början av nästa år öppnar Leveriet ytterligare en enhet i Farsta Centrum.
– Leveriet i Sickla och Mobilia är två piloter som har visat på mycket hög kundnöjdhet. Vi ser att det tillför något bra till våra platser och därför är det naturligt att nu öppna på flera ställen, säger Mattias Celinder, affärsområdeschef på Atrium Ljungberg.
Leveriet samlar flera transportbolag under ett och samma tak. I dagsläget har Leveriet samarbete med Postnord, DB Schenker, DHL, UPS, Bring och Best Transport.
Två andra fastighetsbolag följer efter med sina versioner av samma grundkoncept. Diös har döpt sin variant till Pick Past Post. Den 15 november startade verksamhet i In:gallerian i centrala Sundsvall med Postnord som första logistikpartner. Även där erbjuds möjligheten att prova beställda klädesplagg.
– I nästa steg utvecklar vi lager- och upplockningstjänster för våra hyresgäster som en naturlig del av hela konceptet. Då förenklar vi arbetet för våra hyresgäster och bidrar till utveckling av deras verksamheter, säger Andreas Eriksson, affärsutvecklare, Diös.
Samtidigt rullar Grosvenor Europe ut sitt Eway-koncept. Burlöv Center är först ut och följs under våren av Skärholmen och Väsby centrum. Planen är, enligt Carl Strufve, director Nordics på Grosvenor Europe, att inom två ha etablerat Eway i fastighetsbolagets samtliga sex centrum i Sverige.
– Eway är en viktig del i förändringsarbetet. Det handlar om att öka servicegraden för våra besökare och säkerställa ett så positivt kundmötande som möjligt. Och det stärker handelsplatsen som hub, betonar Carl Strufve.