Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”
Lindex investerar i damunderklädesmärke och blir partner och huvudägare från start i nystartade svenska Closely grundat av kreatörerna Tove Langseth och Filip Nilsson.
Duon har ett långt förflutet från byråvärlden och Tove Langseth var fram till i fjol vd för reklambyrån Nord DDB och Filip Nilsson har under mer än 20 år varit kreativ chef på Forsman & Bodenfors.
– Vårt partnerskap med Closely är ett spännande exempel på hur vi kan skapa nya affärsmöjligheter utifrån våra styrkor. Genom en analys av den globala underklädesmarknaden såg vi stor potential för Toves och Filips innovativa idé. Lindex har en unik kompetens inom underkläder och vi ser fram emot att vara med på Closelys resa med dessa två starka entreprenörer, säger Susanne Ehnbåge, vd för Lindex.
I ett mejl till Dagens Handels systertidning Habit skriver modekedjan att Lindex med största sannolikhet kommer att presentera fler liknande initiativ i framtiden.
Varumärket lanseras till hösten 2020 och ska i första hand säljas digitalt i egna kanaler och inte via Lindex.
– När vi för drygt ett år sedan, ihop med Lindex, gjorde en djupdykning i den globala underklädesmarknaden insåg vi vilken revolution den här branschen står inför när det gäller allt från retail till kvinnosyn och hållbarhet. Det var helt omöjligt att inte börja skissa på ett nytt alternativ, säger Filip Nilsson, medgrundare i en kommentar.
I ett pressmeddelande skriver bolaget att det handlar om ett underklädesmärke som även från start ska innefatta ” litet men kompromisslöst sportsortiment ”.