23948sdkhjf

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december beräknas öka med 3,0 procent, jämfört med i december 2018, mätt i löpande priser.

Förra året var ökningen endast 0,1 procent. Det framgår av en rapport inför julhandeln, som presenterades på onsdagen.
Dagligvaruhandeln väntas öka med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas öka med 2,5 procent. HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 79,8 miljarder kronor i årets decemberhandel.
"Konjunkturen mattas av och konsumtionskritiken blir allt mer intensiv. Grunden för konsumtionen är dock god. Bostadsmarknaden har stabiliserats, Black Friday hamnar också till stor del i december i år och det är en svag jämförelseperiod 2018", sade HUI Researchs vd Jonas Arnberg vid en pressträff.
Julhandeln i år får också en skjuts av en gynnsam kalender med många lediga dagar och en ökad befolkning. En öppen fråga är om handeln blir en vinnare om fler väljer att stanna hemma på grund av miljöskäl. Erik Bergh, analytiker vid HUI Research, noterade att det var en väldigt svag decemberutveckling i fjol, till stor del beroende på att mycket av julförsäljningen togs av Black Friday i november. "Black Friday tar allt mer av julförsäljningen", sade han. Tittar man på november och december sammantaget såg försäljningen i fjol betydligt starkare ut, +2,0 procent från motsvarande period 2017.
I år väntas dock inte försäljningen under Black Friday öka lika kraftigt som det gjort de senaste år, då försäljningen i stort sett fördubblats varje år. "Det kommer absolut inte att bli en fördubbling i år. Handlarna ser nu över sin Black Friday-strategi", sade Jonas Arnberg. Vad gäller hot mot julhandeln handlar det mycket om den vikande konjunkturen, där hushållen blivit mer pessimistiska under det senaste året. Mer omfattande varsel och oro kring arbetsmarknaden är en viktig riskfaktor. Fler digitala produkter, som säljs av andra aktörer, och ett ökat fokus på hållbarhet är andra hot mot handeln. "Vi ser dock ingen effekt i siffrorna av ett ökat hållbarhetstänk", sade Erik Bergh. Den tillväxt som finns i handeln sker nu helt uteslutande på nätet, en trend som HUI Research väntar håller i sig framöver då många branscher fortsatt har en liten andel e-handel. "Det är om man är med på nätet som man har den tillväxt vi spår för sällanköpshandeln", sade Jonas Arnberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078