23948sdkhjf

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Får betala miljonböter för kampanjer som Patent- och marknadsdomstolen finner vilseledande.

Jollyroom, som säljer baby- och barnatiklar i e-handel, döms av Patent- och marknadsdomstolen att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket. 

Anledningen är enligt domen att e-handlaren påstått att "varor säljs till nedsatt pris och att det är rea eller utförsäljning när priset inte är väsentligt lägre"än tidigare och att konsumenterna i flera fall vilseletts.

Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO i en kommentar.

Nu förbjuds e-handlaren enligt domen att ”felaktigt använda sig av uttryck” som ”upp till” med en viss procentsats, ”deals” och "dina påskrabatter" och likanande kampanjuttryck.

Om Jollyroom skulle bryta mot något av förbuden i domen riskerar företaget att behöva betala vite om 3 miljoner kronor för varje förbudspunkt.

Här finns domen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093