Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"
Synsam group konsterarar att kedjan ”fortsätter ta marknadsandelar” och hittills i år, januari till september, har nettoomsättning ökat till 2,8 miljarder kronor (2 498).
Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick under perioden till 744 miljoner kronor jämfört med 483 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.
Den organiska tillväxten landade på 10,2 procent och i jämförbara enheter redovisar kedjan en tillväxt om 7,1 procent för årets första nio månader.
I ett pressmeddelande skriver kedjan att försäljningen av abonnemangtjänsten av glasögon, solglasögon och slipade sportglasögon, som lanserades 2016, har ökat med 86 procent under perioden fram till september 2019.
– Vi har ett stort fokus på ögonhälsa och vi stärker vår position på marknaden genom att ligga i framkant med senaste tekniken och högutbildade optiker. I takt med att befolkningen blir allt äldre och att skärmtiden ökar så kommer också fler att drabbas av ögonsjukdomar, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.
Kedjan omfattar totalt 456 butiker varav 415 egna butiker. Koncernen bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Norge, Finland samt e-handel i respektive land. Därtill finns franchiseverkssamhet även på Island och Färöarna.
Synsams flaggskeppsbutik vid Norrmalmstorg som öppnades i mars 2019 redovisar enligt kedjan stark positiv utveckling.