Skönhet ökade mest i e-handeln
Under årets tredje kvartal växte e-handeln med totalt 11 procent, enligt e-baromtern från Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. ”E-handeln har åtnjutit 33 kvartal i följd med tvåsiffriga tillväxttal och det kan därför vara naturligt att gå in i en lugnare fas, skriver Postnord i rapporten.
Samtidigt är det fler än någonsin som e-handlar under kvartalet, 69 procent av svenskarna, och fler än någonsin som planerar att köpa julklappar på nätet vilket 56 procent planerar att göra. Sannolikt är det så att snittköpen inte ökar på samma vis som tidigare.
Skönhet och hälsa är den produktkategori som växer mest i kvartalet sett till hur många konsumenter som har handlat i respektive kategori; 34 procent jämfört med 30 procent motsvarande kvartal i fjol.
Hemelektronikbranschen redovisade en tillväxt om 10 procent under tredje kvartalet, möbler och heminredning hade en tillväxt om hela 13 procent och var en av vinnarbranscherna under kvartalet.
Dock bromsade tillväxten in något för delbranschen, en av de minst e-handelsutvecklade branscherna, vilket enligt rapporten kan tyda på att möbel- och inredningshandlarna precis som bygghandlarna verkar ha fått lite växtvärk och känner av att vi gått in i en konjunkturavmattning.
Modehandeln på nätet är fortsatt stark och uppvisade en tillväxt om 9 procent under tredje kvartalet.
Sporthandeln, som länge varit en av e-handelns snabbväxare, uppvisade en tillväxt som landade på 13 procent under tredje kvartalet. I rapporten framgår att "branschen uppvisar en något lägre digital mognadsgrad än systebranschen modehandeln, men är nu på väg in i den fas där i stort sett all tillväxt sker på nätet". Likt i modehandeln arbetar kedjorna intensivt för att göra sina fysiska butiker mer relevanta för kunderna med bland annat ”omnikanal-labb” och digitala tjänster.
Trögare gick det för branscher som böcker och media som uppvisade en modest tillväxt om 1 procent och där e-handelsförsäljningen fått rejäl konkurrens av digitala boktjänster som Nexstory och Storytel. Även delbranschen barnartiklar och leksaker går trögt och uppvisade inte någon tillväxt alls under kvaratlet. En viktig anledning är enligt Postnord att branschen är förhållandevis liten och att en omskriven konkurs mot slutet av förra året ledde till stora utförsäljningar i januari 2019 som mättade konsumenternas behov av leksaksinköp för stora delar av året.
Nu stundar dock shoppingfenomen, som blir allt mer välkända och populära för de svenska konsumenterna, som singels day, black friday och black week och i rapporten konstateras att julhandelsförsäljningen startar tidigare och i viss mån flyttat till november.