23948sdkhjf

Monopolstrid inför Singles Day

Flera stämningar inlämnade mot Alibabas e-handelsplattform Tmall.

En kinesisk monopolstrid har hettat upp bland landets e-handelsgiganter inför det stora handelsjippot "Singles Day", där Alibaba, JD.com och flera Tencent-ägda bolag slåss om konsumenternas gunst. Marknadsmyndigheten SAMR har nu gått ut och varnat 20 plattformar att upphöra med monopolistiska tendenser och exklusivitetsavtal mot handlare.

SAMR har kallat e-handelsbolagen till ett möte för att informera om att konkurrensvägrande villkor om exklusivitet som ställs mot handlare som öppnar butik i respektive plattform inte får förekomma, skriver nyhetsbyrån Xinhua. Det är vanligt att handlare tvingas till löften om att inte öppna butik hos någon e-handelskonkurrent för att ges tillträde i de olika plattformarna, något som också USA-dominanten Amazon beskyllts för.

Särskilt Alibabas e-handelsplattform Tmall pekas ut i en rad stämningar som lämnats in av tre plattformar som ägs av Tencent, vars verksamhet primärt är inom gaming.

"E-handelslagen klargör med all nödvändig tydlighet att monopolistiskt agerande genom utpressning och exklusivitetsarrangemang är illegala", skriver Tencentägda Pinduoduo i en kommentar för Reuters.

Singles Day-högtiden, som äger rum den 11 november för att högtidlighålla singellivet (datumet har valts då 11/11 utgörs av fyra ettor), är en populär handlarhögtid som renderat i handelsrekord för flera av e-handelsplattformarna de senaste åren. Fenomenet har också spritt sig utanför Kina, där dess ursprung spårats tillbaka till ett påhitt för att ha något att fira under det specifika datumet vid festligheter på Nanjing-universitetet år 1993.

En kanske än mer märklig kopplingen till traditionen än den till handeln är att Singles Day också något motsägelsefullt blivit ett datum då ovanligt många kineser går och gifter sig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066