Här kan kunden sko sig helt på egen hand
Det är det norska skoföretaget Kastel som öppnat Norges första obemannade skobutik med självbetjäning där kunderna kan handla helt utan närvaro av butiksanställd.
I butiken på Briskeby i Oslo finns en sko i alla modeller och storlekar så att kunden kan hitta rätt sko. Därefter görs köpet via teknikföretaget Touchtechs pekskärm där kunden beställer skor som skickas direkt hem till dörren från en Kastel-återförsäljare kopplad till modeplattformen Miinto.
Kastels grundare Andreas Malo Dyb menar att sastningen är en kompromiss mellan en digital shoppingupplevelse och fysisk butik för en liten aktör på en konkurrensutsatt marknad med växande e-handel.
– Den lösning vi har valt stöder våra återförsäljare och gynnar slutkunden. Vi delar lager med alla våra återförsäljare och därmed har kunden större chans att hitta den önskade skomodellen och storleken. Dessutom slipper vi stora detaljhandelsutrymmen och höga hyror, som rymmer fler spelare i stadens centrum. Det är en win-win situation, säger Andreas Malo Dyb, grundare.
Kunden kan gå in i butiken och nå skorna med hjälp av ett fjärrstyrt lås- och säkerhetssystem och butiken är försedd med övervakningskamera.
Modellen stödjer även fysisk detaljhandel, menar grundaren, då försäljning sker via återförsäljare och modeplattformen Miinto.
– Vi tycker att detta är ett superspännande projekt som pekar på en positiv trend som vi kommer att fortsätta arbeta med. Fördelen med att vara digital i en fysisk butik är att kunden får prova på skon innan han går online och köper produkten. En av branschens största utmaningar är returer och denna lösning kommer att minska antalet returer. Dessutom kommer kunden att få den produkt han eller hon vill, eftersom vi samlar in och levererar varor från alla återförsäljare som driver Kastel och är anslutna till vår plattform, säger Jake Petersen, vd på Miinto i en kommentar.