Lågprisvaruhusen tar marknadsandelar
Dagligvarumarknaden väntas växa med i snitt 3,3 procent per år i löpande priser. Det motsvarar år 2023 en omsättning på 640 miljarder. Det framgår av DLF:s framtidsstudie Marknadsutsikter 2023.
Enligt studien, som är gjord av Marketing Clinic på uppdrag av DLF, är det lågprisvaruhusen, apoteken och restaurangerna som har de ljusaste framtidsutsikterna på dagligvarumarknaden.
Lågprisvaruhusen spås växa allra snabbast med sina 5,8 procent, till stor del tack vare att aktörer som Rusta, Dollarstore och Normal växer genom etablering av nya butiker. Tillväxtprognosen för apoteken uppgår till 5,6 procent där en förväntad hög tillväxt för handelsvaror som exempelvis hudvård, kosmetik och hälsokost är förklaringen.
Uteätandet fortsätter att ta andelar från dagligvaruhandeln, vars andel av den totala dagligvarumarknaden minskat från 64 till 56 procent under 2000-talet. Att jämföra med restaurangerna som under samma period ökat sin andel från 19 till 25 procent.
Källa: Marknadsutsikter 2023