Ny butik och positiva siffror för Lyko
Lykos omsättning inom segmentet online står för 70 procent av den totala omsättningen och ökade under det tredje kvartalet med 32 procent. Även retailsegmentet utvecklas bra för bolaget som i dagarna invigt sin största butik.
Hårvårds- och skönhetsbolaget redovisar ett resultat efter skatt på 7,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-5,8). Nettoomsättningen uppgick till 271 miljoner kronor (221).
”Vi fortsätter att locka allt fler besökare och tar marknadsandelar samtidigt som värdet per köp är på en fortsatt god nivå”, skriver vd Rickard Lyko i delårsrapporten och fortsätter:
”Vår stärkta position i online är ett resultat av en väl fungerande och smidig e-handelsupplevelse, ett brett produktsortiment av kvalitetsvarumärken och en effektiv marknadsföring av både Lyko-varumärket och vårt sortiment”.
Lykos norska och finska online-satsningar fortsätter att växa snabbare än koncernen som helhet, dock från låga nivåer, påpekar vd:n. Under september tog Lyko ett första steg online i Danmark genom att delar av bolagets e-handelsbutik översatts till danska.
Vd är även nöjd med utvecklingen inom segmentet retail där det nya omnikanalskonceptet ska öka igenkänningen mellan Lykos webbplatser och fysiska butiker. I augusti infördes det nya butikskonceptet i Täby centrum och i helgen invigdes Lykobutiken i Vansbro i Dalarna med ringlande köer och tältande besökare. ”Det blir faktiskt vår största butik någonsin med 5 000 varor på hyllorna”, berättar Rickard Lyko för Dala-Demokraten.
Den officiella invigningen skedde ungefär ett år sedan det första spadtagen togs för bygget av Lykos nya centrallager i Vansbro. Nu står den 13 000 kvadratmeter stora byggnaden klar och det första som flyttats dit från den gamla lokalen är alltså butiken. När allt är på plats kommer det att jobba runt 300 personer på Lyko i Vansbro.