23948sdkhjf

Jättarna slåss med generösa hemleveranser

Amazon och Walmart bjuder över varandra för att vinna e-handelskunderna.

Matkriget mellan de amerikanska jättarna Walmart och Amazon förs på många olika fronter. E-handelns hemleveranser är en av dem. Walmart håller sedan ett par månader på att rulla ut ett program där medlemskap ger billigare leveranser. Nu svarar Amazon med att göra matleveranserna helt avgiftsfria för sina Prime-kunder.

Walmart har till sin snabbt växande e-handel lagt ett medlemsprogram kallat Delivery Unlimited. Medlemskapet ger kunderna möjlighet att betala antingen 98 dollar per år eller 12,95 dollar i månaden för ett obegränsat antal beställningar. Icke medlemmar kan fortfarande betala en avgift per leverans. 

De första pilottesten startade tidigare i år i Houston, Miami, Salt Lake City och Tampa. De blev så lyckade att Walmart i september meddelade att Delivery Unlimited-programmet ska rullas ut brett över hela landet. Vid årets slut ska tjänsten finnas i mer än 1 600 butiker och täcka över 50 procent av USA.

– Matleveranser tar bekvämligheten till en ny nivå och våra kunder älskar det. Med Delivery Unlimited skapar vi ett värde för kunderna som sparar dem både tid och pengar, säger Janey Whiteside, chief customer officer hos Walmart.

Värsta konkurrenten Amazon sitter förstås inte still i båten. E-handelsjätten meddelar nu att matleveranstjänsten kommer att bli helt avgiftsfri för amerikanska Amazon Prime-medlemmar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Dessutom ska alla beställningar som rör mat integreras i en och samma samma portal. Portalen kommer att ha en- och tvåtimmarsfönster och inkludera beställningar från olika delar av bolaget som Amazon Fresh, Whole Foods Market och får man förmoda den nya fysiska matkedja som Amazon väntas lansera innan årsskiftet.

– Jag tror att det här kommer att bli en ”game changer” som kommer att växa till en av de mest uppskattade förmånerna med Prime, säger Stephenie Landry, vice president för matleveranser, i en kommentar.

Amazon har också infört endagsleveranser för sina lojala Prime-kunder i ett försök att utmanövrera rivaler som Walmart som har två dagars leveranstid. Den satsningen har gjort att leveranskostnaderna ökat kraftigt, vilket påverkat e-handelsjättens resultat negativt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078