Kraftig vinstökning för Bygghemma
Bygghemma-gruppens delårsrapport för tredje kvartalet 2019 redovisar ett rörelseresultat på 70 miljoner kronor. En kraftig ökning i jämförelse med samma period förra året, då man redovisade ett rörelseresultat på 17 miljoner kronor.
Ebit för tredje kvartalet 2019, ej justerat för IFRS 16-effekter, landade på 80 miljoner kronor, jämfört med 17 miljoner kronor samma period förra året.
– Den starka utvecklingen i kvartalet drevs av en god tillväxt på samtliga marknader, de nordiska såväl som de östeuropeiska. Det genomsnittliga ordervärdet ökade med 13,2 procent jämfört med föregående år, till 3 242 kronor och stod sig väl också jämfört med föregående kvartal, särskilt i ljuset av den säsongsenliga utförsäljningen av utemöbler som sker i tredje kvartalet, säger tillförordnad vd och koncernchef Martin Edblad i sin kommentar till rapporten.
Under årets första nio månader fick byggshandelsbolaget drygt 126 miljoner besök på sina digitala plattformar, varav 48 miljoner var under det tredje kvartalet. Det är en ökning från drygt 80 miljoner besök under de nio första månaderna förra året.
– Vi har nått fler kunder än någonsin med våra egna leveranser och vi har påbörjat utbyggnaden av vårt centrallager i Helsingborg. Dessa steg gör det möjligt för heminredningssegmentet att optimera ett flertal aspekter av distributionen, vilket är den enskilt viktigaste komponenten för att förbättra kundnöjdheten inom segmentet, säger Martin Edblad.