Minskad försäljning för Odd Molly
”Försäljningsutvecklingen var fortsatt svag i en mycket tuff marknad, men också till följd av genomförda och planerade butiksstängningar”, skriver bolaget i rapporten för tredje kvartalet.
Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 76,6 miljoner kronor (99,5) vilket var en minskning med 23 procent jämfört med samma period i fjol.
Rörelseresultatet förbättardes men är fortfarande neagtivt och uppgick till -9,3 miljoner jämfört med -19,3 miljoner för motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet inkluderar omstruktureringskostnader om 5,8 miljoner kronor.
Under kvartalet ökade bolaget takten i arbetet med att dra ned på kostnader vilket resulterade i besparingar om totalt 16 miljoner kronor under perioden.
I de egna butikerna minskade försäljningen med 14 procent till 45,3 miljoner kronor (52,5), påverkad av de genomförda och pågående butiksstängningarna samt minskad kundtrafik, uppger bolaget i kvartalsrapporten.
Under kvartalet stängdes butikerna på Karl Johan i Oslo och i köpcentrumet Mall of Scandinavia i Stockholm.
60 procent av bolagets försäljning härrör från den egna detaljhandelsverksamheten vilket är webbutik samt fysiska butiker som drivs av Odd Molly som fristående enheter, outlet, butiker i köpcentrum och varuhus i Sverige, Norge, Finland
I rapporten framgår också att fler butiksstängningar väntar och att förhandlingar med personal och hyresvärdar pågår. Istället ska bolaget fortsätta fokusera på att öka försäljningen via starka återförsäljare och partnerskap och online.
Den jämförbara försäljningen uppges vara i linje med i fjol.
I slutet av september annonserade bolaget licenseringen av modemärket Hunkydory som ska stuvas in i organisationen och bolaget hoppas på att nå skalfördelar, synerggieeffekter och på att möta nya kunder och ”stärka positionen som varumärkesaktör”. Varumärket licenseras fram till och med 2023, med option till förvärv därefter.