Var tredje butik Halloweenkampanjar
Drygt 3 av 10 handlare inom sällanköps- och e-handeln planerar någon form av Halloweenkampanj. Det visar Svenska Handels Halloweenrapport, som branschorganisationen gjort tillsammans med analysföretaget Nielsen.
Inom dagligvaruhandeln är högtiden ännu populärare. Där planerar 41 procent av handlarna kampanjer.
Allra populärast är högtiden bland de unga där 8 av 10 planerar att uppmärksamma Halloween. Framförallt ökar försäljningen av godis, ljus, pumpor och maskeradkläder.
– För mer nischade butiker som exempelvis säljer maskeradkläder kan Halloween rent av vara årets viktigaste försäljningsperiod, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Svensk Handels undersökning inför Halloween visar att varannan svensk kommer att uppmärksamma högtiden. Den genomsnittliga svenska Halloweenfiraren lägger nära 300 kronor på högtiden. Sammanlagt beräknas svenskarna handla Halloweenprodukter för strax över en miljard kronor.
– Halloweenfirandet har blivit en tradition i allt fler svenska hem. För många butiker är Halloween ett bra tillfälle att göra kampanjer som kan locka fler kunder till butiken, säger Johan Davidson.
Även om många svenskar uppmärksammar Halloween ligger vi fortfarande en bra bit efter USA. Där planerar två av tre att fira Halloween och i genomsnitt lägger de 850 kronor på Halloweenrelaterade produkter.
– Halloween har under de senaste åren infallit på vardagar i början av veckan. Sannolikt passar många på att köpa Halloweenvaror helgen innan högtiden infaller. Under höstlovsveckan åker dessutom en del familjer utomlands vilket påverkar försäljningen i dagligvaruhandeln negativt, säger Johan Davidson.
Varor som sålde mer under Halloween-veckan samt veckan innan jämfört med en snittvecka under 2018 var bland annat ljus och batterier. Chokladkonfektyr sålde också bättre under Halloween i jämförelse med en snittvecka 2018. Även försäljningen av läppstift/glans samt färsk fisk och skaldjur ökade.
Halloween firas den 31 oktober varje år.