Elgiganten öppnar butiker och inleder nätsamarbete
Elgiganten går på offensiven både fysiskt och digitalt. I veckan öppnar butik nummer 173 och 174. Ett nytt varuhus invigs i Kungsbacka i dag, tisdag, och på torsdag slår ett Phonehouse upp dörrarna i Bålsta.
– Att vi på 25 år gått från en butik till hela 174 stycken känns fantastiskt, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Elgiganten i Kungsbacka blir det sjätte varuhuset med det senaste konceptet som innebär att den digitala och uppkopplade delen integreras med den analoga butiksmiljön.
– Butikerna som byggts om till vårt senaste koncept har visat en positiv utveckling. Kunderna spenderar mer tid i butik i samband med köp. Vi ser också att fler kunder tar hjälp av våra specialister och får kompletta lösningar som går i linje med det smarta hemmet som speglar nuet, säger Niclas Eriksson.
Samtidigt görs större delen av Elgigantens sortiment tillgängligt för Techradars e-handelssystem Hawk.
Techradar, som är en av världens största tekniksajter, etablerade sig i Norden 2018. Avtalet med Elgiganten är viktigt för Techradar, som fortfarande befinner sig i etableringsfasen, och en möjlighet för Elgiganten att nå köpklara konsumenter.
För förlaget bakom techsajten, Future Publishing, är satsningen i Norden också Techradars första satsning på lokala språk. Det sker under ledning av det norska förlaget Orage.
– Future såg en stor potential i vår region och gav oss möjlighet att etablera Techradar i Norden. Vi kunde inte säga nej till det. Techradars storlek ligger utanför vår nordiska fattningsförmåga, säger Øyvind Therkelsen, förlagschef för Orage.
Techradars mål är att ge användaren relevant information, både om produkten och om vilka återförsäljare som erbjuder produkten – samt till vilket pris.