Trögare för Nelly – rejält resultattapp
Nellys nettoomsättning för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 330 miljoner kronor (309) vilket var en ökning med 7 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Röreselseresultatet, före av- och nedskrivningar, minskade dock rejält från 24 miljoner till 5 miljoner. Det framgår av modebolaget Qliro groups delårsrapport. Marknadsföringskostnaderna ökade med 5 miljoner kronor under kvartalet.
I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkades negativt av kostnader för avgående finanschef samt för en uppgörelse med Postnord.
Tidigare i oktober blev det klart att e-handelsbolaget flyttar lagret från Falkenberg till Borås under 2021. Därtill aviserade vd Anna Ullman Sersé att hon sagt upp sig.
I rapporten skriver bolaget att ”returgraden har stabiliserats under de senaste kvartalen och Nelly har dragit nytta av att ha digitaliserat processen. Kunder kan nu enklare hantera returer och köpa ersättningsvaror, och bolaget får därigenom snabbare tillbaka varor till försäljning”.
Nellys finansiella mål är att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år.
Genomsnittlig kundkorg låg under tredje kvartalet på 772 kronor jämfört med 735 kronor för motsvarande kvartal i fjol.
Bolaget planerar att börsnotera kreditmarknadsbolaget Qliro under första halvåret nästa år och efter notering av Qliro kommer koncernen att fokusera på e-handel genom Nelly och CDON, heter det i rapporten.