Engagemang slår läge när e-handeln växer
Det finns stora möjligheter att få till nya e-handelsetableringar, även om de lokala logistikförutsättningarna inte är de bästa.
Det visar en ny rapport om e-handelns geografiska tillväxt i Sverige.
Det är inte bara e-handelsföretagen som koncentrerats till olika platser i landet. Även kunskapen om handelns digitalisering och beslutsfattarnas ambitioner är ojämnt fördelade.
Det öppnar möjligheter för de kommuner och regioner som saknar bra logistiklägen, men som kan kompensera med digitalt engagemang.
Det finns i dag en stark klustring av e-handelsverksamhet till storstadsområdena och till södra Sverige, men kommuner och lokala beslutsfattare har goda möjligheter att påverka e-handelns närvaro. Det är några av de viktigaste slutsatserna i rapporten ”E-handelns lokala nävaror”, som tagits fram av HUI Research på uppdrag av Handelsrådet och i samarbete med Svensk Digital Handel.
”Samtidigt som digitaliseringen river ner en del gamla strukturer skapar den också nya möjligheter. De kommuner som attraherar e-handlare är oftast mycket skickliga på att omsätta denna insikt i praktiken”, heter det i rapporten.
Av rapporten framgår också att e-handeln står för 5 procent av arbetskraften och tio procent av omsättningen i detaljhandeln. Omsättningseffektiviteten per anställd är alltså betydligt högre, även om vinstnivån per anställd är mycket lägre i e-handeln.
Totalt sysselsätter e-handeln, mätt på detta sätt, cirka 14 200 personer. Storstadsregionerna Stockholms, Västra Götalands och Skåne län står för nästan 75 procent av dessa, 10 600 personer. Samtidigt sysselsätter butikshandeln i de tre storstadsregionerna bara 55 procent av den totala personalstyrkan. Sysselsättningen inom e-handeln är alltså i än högre grad koncentrerad till storstadslänen än sysselsättningen inom butikshandeln.
Rapportförfattarna har räknat fram ett e-sysselsättningsindex för varje län där Blekinge och Norrbotten hamnar lägst med 17 och Västra Götaland högst med 173. För riket som helhet är index satt till 100.
Indexet visar att näringen är stark i storstadsregionerna, men även i Uppsala, och småländska Kalmar, Kronobergs och Jönköpings län. Den geografiska koncentrationen är stor även inom detaljghandels- och dagligvarukedjornas e-handelsverksamhet.
För att gå djupare tittar rapporten närmare på fyra orter som på olika sätt utmärker sig; Kalmar, Helsingborg, Borås och Eskilstuna.
I Kalmar finns till exempel ett starkt och livskraftigt e-handelskluster, trots att logistikförutsättningarna inte är de bästa.
– Vår ”USP är inte att vi är en logistikhubb – det är att vi har ett entreprenörsskapsdrivet förhållningssätt och är ett kunskapscentrum, säger Louise Östlund, vd för Kalmar Science Park, i rapporten.
Rapporten lyfter fram fem faktorer för framgångsrika e-handelskluster:
-
Positiv syn på e-handeln som fenomen
-
Insikten om att goda logistiska förutsättningar inte räcker
-
Kommun, näringsliv och utbildning samverkar strategiskt
-
Prioriterad kompetensförsörjning
-
Mötesplatser och öppet klimat
Just kompetensförsörjningen är en av de stora utmaningarna för fortsatt expansion, heter det i rapporten.