23948sdkhjf

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Tio-i-topplistan över de stadskärnor som utvecklades bäst 2018.

Hotell, kommersiell service, restauranger och kaféer håller liv i de svenska stadskärnorna medan sällanköpshandeln, och framför allt klädbutikerna, tappar. Branschrapporten Cityindex, som HUI Research och Fastighetsägarna ligger bakom, bekräftar att citykärnornas strukturomvandling fortsätter. 

Trots att detaljhandeln har det motigt så växte omsättningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent förra året. Detta tack vare att andra verksamheter driver på utvecklingen. Turismen fortsätter att öka, vilket bidrar till att lyfta hotell- och restaurangnäringen. Hotellomsättningen i stadskärnorna steg under 2018 med 3,9 procent medan restaurang- och kafé-försäljningen i cityområdena växte med 1,3 procent. 

Den kommersiella servicen, som innefattar allt från frisörer, kemtvättar och skräddare till gym och lasergame, växte 2018 med 2,2 procent i de svenska stadskärnorna allt medan detaljhandelns negativa utveckling fortsätter. Om inte dagligvaruhandeln med sin ökning på 2,6 procent dämpat fallet så hade detaljhandelns tapp blivit betydligt större än 0,6 procent. Tuffast är det för kläd- och skobranschen som minskade med hela 2,9 procent. Totalt redovisar sällanköpshandeln ett minus på 1,9 procent.

– När handeln som besöksanledning tappar måste stadskärnorna skapa nya unika besöksanledningar för att attrahera besökare. För att lyckas med detta måste alla stadens aktörer med på tåget, allt från fastighetsägare, handlare och restaurangägare till politiker och tjänstemän, men också det lokala näringslivet, kommenterar Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle, Fastighetsägarna Stockholm.

Stadskärnorna andel av den svenska detaljhandeln uppgår nu till 15 procent. I pengar motsvarar det 117 miljarder kronor.

Stadskärnorna är också en viktig arbetsplats. Totalt 50 000 personer jobbar inom cityhandeln. Den största andelen, 36 procent, arbetar inom sällanköpsvaruhandeln medan 10 procent arbetar i dagligvaruhandeln.

Stadskärnorna som växte mest i omsättning 2018:

  1. Sandviken (11,4 procent)
  2. Kinna (5,6)
  3. Varberg (5,4)
  4. Höganäs (5,3)
  5. Svedala (5,3)
  6. Höör (4,2)
  7. Vallentuna (4,2)
  8. Nybro (4,1)
  9. Norrtälje (4,0)
  10. Ängeholm (3,9)

Stadskärnorna som växte mest bland de 15 största kommunerna:

  1. Gävle (2,4)
  2. Göteborg (1,7)
  3. Borås (1,6)
  4. Malmö (1,4)
  5. Lund (1,4)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063