Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär
Snabbmodeaktören Na-kd, som säljer fast fashion på 100 marknader, ska ge gamla plagg nytt liv. Sedan ett år tillbaka håller e-handelsjätten på att bygga en tjänst för kunderna att sälja vidare plagg som de har handlat hos företaget. När allt är sjösatt handlar det om en total investering om totalt 40 miljoner kronor, enligt bolagets vd och grundare, Jarno Vanhatapio, som hävdar att detta är Na-kd:s enskilt största projekt.
Något nytt Blocket är det inte. Secondhand-försäljningen ska integreras i Na-kd:s befintliga e-handelsplattform Nakd.com, där det kommer att framgå att plagget är en andrahandsvara.
– Det är två integrerade affärsmodeller som möts. Vi har byggt ett väldigt friktionsfritt sätt för kunden att sälja vidare sina gamla plagg. Det kommer att vara som att handla vilka varor som helst, säger Jarno Vanhatapio till Dagens Handels systertidning Habit.
I övrigt är han förtegen om detaljerna. Han vill varken avslöja om tjänsten bygger på kommissionsavgift eller om hur varorna kommer att hanteras.
– Det finns många aspekter i det här. Modellen är annorlunda, ingen annan har byggt det på det här sättet. Vi har inte hittat någon i hela världen. Det kan låta kaxigt, men så är det.
Lanseringen sker under första kvartalet 2020. Först ut blir Sverige och Tyskland. Därefter följer övriga marknader.
– Vi hade velat ha ut det här i morgon. Det som håller tillbaka oss är fraktbolagen eftersom det är ett helt nytt hanteringssätt, vilket innebär att de behöver ta fram nya tjänster. Det handlar bland annat om att spara på frakter.
Vad är anledningen till att ni gör det här?
– Vi gör det för miljön. Oavsett hur hållbar vår produktion av nya varor är, handlar det om att ta ansvar för saker som redan är ute i systemet.
Kommer ni få lönsamhet i tjänsten?
– Vi kommer stå på två ben. Den ena föder den andra. Vi kan inte sälja gamla Na-kd-plagg om vi inte säljer nya. Det går hand i hand.
Men secondhand-affären isolerad, kommer den bli lönsam?
– Absolut går det att få den lönsam. För oss är det en service också för våra kunder. Vi vill ta ett större grepp och hjälpa dem att sälja kläder vidare.
Enligt Vanhatapio besöks Na-kd en halv miljon människor om dagen. Men hur tjänsten kommer falla ut hos bolagets målgrupp, generation Y och Z, är ovisst.
– Det återstår att se. Vi måste bygga den så enkel och integrerad som möjligt, vilket är en utmaning, och vi kommer satsa mycket på marknadsföring. Enligt undersökningar vet vi att 77 procent av våra kunder vill handla secondhand, säger Jarno Vanhatapio.
– Även utan den här affären kan vi lätt omsätta 1 miljard euro. Vi behöver inte göra det här för tillväxten. Det här gör vi för att knyta ihop säcken för konsumenten.
Men secondhand-försäljningen kommer bidra till er tillväxt?
– Absolut. Kan vi få mer återköp hos oss kan det bli både lönsamt och öka tillväxten. Det hade varit roligt om hälften av vår omsättning framåt hade varit cirkulär. Men det är upp till kunderna. Internt är det högt och lågt om vad vi tror. Vissa tror att det kan bli hälften av vår omsättning över tid, andra tror tio procent. Jag har varit med så länge, så jag tar inte ut någonting i förskott.
Men någon garanterad succé är det inte, säger Vanhatapio.
– Det kommer inte vara en ’over-night’-succé, det kommer ta ett tag att bygga upp tillgången av varor. Om det blir stort eller inte vet vi om ett år. Vi är i alla fall med i segmentet.