Handeln ritar om städerna
Den växande e-handeln förändrar förutsättningarna såväl för handeln som för stadsplaneringen. Det konstaterar Handelns ekonomiska råd i sin tredje rapport ”Handel, stad och hållbarhet i en digital tid”.
Framförallt inom sällanköpshandeln fortsätter utvecklingen att göra det svårt för traditionella handelsföretag att sälja andras varumärken. E-handeln pressar marginalerna och den fysiska handen riskerar att bli sittande med kostnaderna för lokaler och personal, medan transaktionerna flyttar online.
För stadsplaneringen innebär ökad e-handel och ökad showrooming också utmaningar, där framförallt mellanstora handelsområden hamnar i kläm, skriver rådets experter som i denna rapport består av Mats Bergman, Hans Lind, Jerker Söderlind och Erik Åsbrink.
För att möta utmaningarna mynnar rapporten ut i ett antal förslag:
Bygg stadsmiljöer med lokaler i bottenvåningarna.
Lokaler i bottenplan kan upplåtas till många olika verksamheter, inklusive handel.
Gynna BID:s liksom samverkan om utveckling av områden genom vertikal fastighetsbildning.
Samverkan mellan fastighetsägare och kommun i Business Improvement Districts har visat sig vara framgångsrik för områdesutveckling i USA.
Verka för koordinerad utkörning till hushåll och koordinerad distribution till butiker.
E-handeln kan bli mer hållbar om utkörningen sker samordnat.
Verka för koordination kring leveransboxar och smarta lås.
Handeln och den offentliga sektorn bör verka för en koordination kring ett fåtal lösningar för hushållens mottagande av leveranser av varor.
Inför krav på regional samverkan om stadsplanering.
Minska risken för suboptimering genom att kommunerna i en viss region konkurrerar med varandra om att skapa handelsplatser.
Öka transparensen genom att utveckla ett hyresindex för kommersiella lokaler.
Transparensen bör dock inte drivas alltför långt, eftersom möjligheten att ge hemliga hyresrabatter kan leda till lägre hyror.