H&M majoritetsägare i Sellpy
H&M är sedan tidigare delägare i second hand-bolaget Sellpy, grundat 2014, men blir nu majoritetsägare via investeringsbolaget H&M Co:lab då man investerat 92 miljoner kronor i second hand-plattformen.
Därtill investerar man ytterligare 40 miljoner kronor för att expandera bolaget internationellt och börjar med Tyskland som ny marknad. Redan 2015 gick H&M in i Sellpy och har tidigare investerat 50 miljoner kronor.
H&M också förbundit sig att, i två omgångar och inom ett par år, investera ytterligare 60 miljoner kronor i second hand-bolaget.
När samtliga investeringar är gjorda väntas H&M ha ett innehav om 74 procent.
I och med H&Ms förvärv av Sellpy gör Propel Capital, investeringsbolaget kopplat till Sting som e-handelsbolaget varit del av sedan 2015, en exit.
Under fjolåret steg Sellpys omsättning med 36 procent till 117 miljoner kronor och i dag arbetar 500 anställda med e-handelsbolaget som grundats av trion Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.
– Det är kul att få jobba ännu närmare H&M framöver och med deras stöd kommer vi investera i fortsatt tillväxt, fortsätta utveckla kundupplevelsen och även lansera Sellpy i Tyskland under nästa år, säger Michael Arnör, vd och medgrundare på Sellpy.