23948sdkhjf

Svenska butikskedjor ska pilottesta ansiktsigenkänning

Kontroversiell teknik utreds av Datainspektionen.

Butikerna behöver bli bättre på förstå hur kunderna beter sig för att kunna konkurrera med e-handeln. Därför planeras ett pilottest med anonym ansiktsigenkänning för att samla in kunddata, skriver Dagens Nyheter.

Men tekniken är kontroversiell och i somras inledde Datainspektionen tillsyn mot företaget Nordic Tech House, som vill använda sig av tekniken för att hålla koll på kön, ålder, humör och återbesökbesöksfrekvens bland butiksbesökare. Myndigheten vill utreda hur tekniken förhåller sig till dataskyddsförordningen GDPR. En avgörande faktor är om ansiktsigenkänningen identifierar enskilda personer. I så fall måste speciella krav uppfyllas.

Sundsvallsföretaget Indivd har i flera år arbetat med att ta fram teknik för ansiktsigenkänning som inte strider mot GDPR och gör att butiker inte behöver besökarens godkännande.

Med Indivds teknik anonymiseras bildmaterialet från övervakningskameran mellan en och två millisekunder efter att det når butikens server och sparas sedan krypterat i molnet. När datan är anonymiserad är den omöjligt att spåra tillbaka till fysisk person.

Ett pilottest med fem butikskedjor i centrala Stockholm var tänkt att dra igång i september, men har skjutits upp. Indivds medgrundare Fredrik Hammargården tror dock att projekten kommer i gång inom de närmaste månaderna. 

– Det är lite detaljer som vi behöver gå i genom, många aktörer är inblandade. Det handlar också om att föra en dialog med Datainspektionen innan vi kör i gång, säger Fredrik Hammargården till DN.

Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093