H&M: ”På rätt väg”
"Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar" visar att H&M är på rätt väg med sitt förändringsarbete. Det skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten för det tredje kvartalet. H&M:s rörelseresultat uppgick till 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet, och det var cirka 4 procent högre än snittestimatet i Infront Datas sammanställning.
Nettoomsättning ökade med 12 procent till 62 572 miljoner kronoe (55 821) under tredje kvartalet. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 8 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
Onlineförsäljningen i tredje kvartalet ökade med 30 procent i svenska kronor och med 25 procent i lokala valutor.
"Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte", skriver H&M:s vd i rapporten. Av rapporten framgår att bolagets onlineförsäljning steg med 30 procent under kvartalet i svenska kronor och med 25 procent räknat i lokala valutor.
H&M:s varulager uppgick vid utgången av det tredje kvartalet (utgången av augusti) till 42,0 miljarder kronor, en ökning med 9 procent i kronor "som en följd av den fortsatta försvagningen av den svenska kronan" och en minskning med 1 procent justerat för valuta, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.
Varulagret utgjorde 18,5 procent (18,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det andra kvartalet var 18,3 procent. "Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras", heter det i rapporten.
H&M:s försäljning i september steg med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Det framgår av bolagets delårsrapport. Aktivitetsnivån i bolagets förändringsarbete kommer att vara fortsatt hög med bland annat fortsatta uppgraderingar inom varuförsörjningskedjan, heter det under stycket om innevarande kvartal.