Handelns försäljning fortsätter att öka
Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,0 procent 2019 och öka med 2,5 procent 2020. Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.
I den senaste prognosen, i juni, väntades detaljhandeln öka med 2,5 procent 2019 och öka med 2,0 procent 2020.
HUI Research konstaterar att detaljhandelns goda försäljningsutveckling hittills i år utgör ett av få glädjeämnen i det vikande konjunkturläget.
Trots sviktande konsumentförtroende och försiktiga hushåll har främst sällanköpsvaruhandeln överraskat på uppsidan med en tillväxt på 2,7 procent hittills under året.
Däremot pekar de flesta indikatorer från industrin och arbetsmarknaden åt fel håll. HUI Research spår en svag BNP-utveckling framöver, där fallande investeringar och en svalare arbetsmarknad tynger ekonomin. BNP väntas öka med 1,3 procent i år och 1,2 procent nästa år.
Med en tydlig avmattning i korten har sannolikheten för en räntehöjning innan årets slut minskat markant. Mycket fokus har istället flyttats till finanspolitiken där regeringens höstbudget innehöll ett antal betydande stimulanser, såsom slopad värnskatt och sänkt skatt för pensionärer.
Sådana åtgärder kan ge såväl hushållskonsumtionen som detaljhandeln en viss skjuts, samtidigt som det finns utmaningar.
– Handelns huvudsakliga utmaningar ligger i en digital omställning, internationalisering och snabbt förändrade konsumentbeteenden. De strukturella förändringarna i kombination med lågkonjunktur kommer sätta många på prov. Vi har aldrig tidigare kombinerat lågkonjunktur och digitalisering, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Resarch, i en kommentar.
HUI prognos | 2019 | jun | 2020 | jun |
Detaljhandel (löpande) | 3,0 | 2,5 | 2,5 | 2,0 |
Sällanköpsvaruhandel (löpande) | 2,5 | 2,0 | 2,0 | 1,5 |
Dagligvaruhandel (löpande) | 3,5 | 3,5 | 2,5 | 2,5 |
Hushållens konsumtion (fast) | 0,9 | 0,9 | 1,2 | 0,9 |