Bambuser vänder sig mot detaljhandeln
Livestreaming- och softwarebolaget Bambuser hakar på fenomenet med live video shopping och ska hitta ny intäktskälla hos detaljhandel- och e-handelsbolagen.
Helhetslösningen är en shoppingintegrerad, interaktiv video som kan implementeras på egenägda plattformar och som ger ger varumärken och e-handlare möjlighet att i realtid interagera med sina kunder och communities på sajten och sälja produkter direkt i en play-funktion via smartphone eller desktop.
Med en teknisk integrering genomförs livesändningar med interaktiva element såsom chatt, emojis och likes.
Produkten introduceras tillsammans med NA-KD, som redan är igång, och modekedjan Monki som sedan tidigare använder live video shopping hos Tmall.
– Det som kännetecknar NA-KD är att vi alltid strävar efter att skapa den absolut bästa kundupplevelsen. Livestreaming ger oss möjlighet att inte bara visa upp produkter på ett nytt sätt utan även addera mervärde genom att inspirera våra kunder med de senaste trenderna och ge stylingtips från våra experter. Det interaktiva elementet är en oerhört viktig del av detta då vi i realtid kan anpassa innehållet i streamen utifrån tittarnas önskemål. Det är ett innovativt och kreativt sätt att bjuda in våra kunder bakom kulisserna och göra dem än mer delaktiga i NA-KD, säger Björn Bergström, head of expansion på NA-KD i en kommentar.
Fenomenet är stort i Asien och inte minst i Kina och Bambuser menar att konverteringsgraden för live video shopping ligger på cirka 32 procent. Fenoment är stort inte bara på modebranschen utan även inom skönhetsbranschen.