En miljard i ökad tillväxt för Ikea Sverige
Ikea Sverige har från september 2018 till och med augusti 2019 ökat försäljningen med 6 procent. Översatt i kronor innebär det en tillväxt på 1 miljard kronor. Totalt ligger försäljningen under perioden på drygt 17,8 miljarder kronor.
– Jag är otroligt glad och stolt över medarbetarnas insats och engagemang under året. Ikea Sveriges fina försäljning under det gångna året är tack vare deras ihärdiga vilja och drivkraft till att skapa en så bra köpupplevelse som möjligt för våra kunder, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige sedan i slutet av förra året.
113 miljoner besök på Ikea.se har bidragit till försäljningsökningen. Den onlinegenererade försäljningen i Sverige ökade med 33 procent samtidigt som försäljningen till företagskunder ökade med 29 procent.
Ikeas experiment med en köksbutik i centrala Stockholm har också visat sig lyckat och redovisar en försäljningsökning med 56 procent.
– Vi gör denna tillväxt på Ikeas hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår då vi genomfört det största förändringsarbetet i Ikeas historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger Lena Herder.
Totalt 37 miljoner besök har gjorts på de svenska Ikeavaruhusen. Det är oförändrat jämfört med föregående år.