23948sdkhjf

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Framtidsförväntningarna i butiks- och e-handeln stiger i september, enligt Handelsbarometern från Svensk Handel. Det är främst i dagligvaruhandeln som framtidstron ökar medan aktörerna i sällanköpsvaruhandeln är mer pessimistiska och där minskar framtidstron.

Stärkt framtidstro bland dagligvaruhandlarna gör att butikshandeln för första gången i år kliver över den så kallade neutrala nivån på 100. Framtidsindikatorn för hela butikshandeln landar på 100,9, en ökning med 3,2 enheter jämfört med augustimätningen.

I dagligvaruhandeln ökade med indexet med 9,7 enheter i september till 108,0.

Sällanköpsvaruhandelns index minskade under perioden med 3,4 enheter till index 93,6. Indexet i e-handeln ökade under månaden med 10,2 enheter till index 116,5.

– Dagligvaruhandeln går fortsatt starkare än sällanköpshandeln. En viktig förklaring är att sällanköpshandeln har digitaliserats i större utsträckning. Hemelektronik-, sport- och modehandeln är utsatta för en hård internationell konkurrens som inte nått dagligvaruhandeln än, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Bland e-handlarna ökar tron på både försäljning och anställningsvilja men lönsamhetsutsikterna fortsätter att släpa efter.

Tillväxten inom e-handeln är stark och butikerna känner optimism inför hösten. Att få lönsamhet på nätet är dock ett huvudbry för många butiker. Internationella aktörer, pressade priser och hårfina marginaler gör att konkurrensen är tuff, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063